Taivaannaulan kesäleiri 2015
Liikuimme Virossa autoletkassa ja aikaisemmista kerroista viisastuneena varasimme mukaan radiopuhelimet, joiden avulla matkanteko sujui ilman sen suurempia kommelluksia.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Menomatkalla leiripaikalle pysähdyimme Pyhajärvellä, jonka haltijaan liittyy monenlaisia tarinoita. Kerrotaan että jos järvenhaltija ulvoo jäällä sutena, tulee järvi viemään tulevaisuudessa ihmishengen.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Leirin majoitus sijaitsi Karulan kansallispuistossa Mundin talon pihapiirissä. Talon isäntä on ammatiltaan puuseppä ja itse rakentanut pihapiirin rakennukset.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Pihapiirin rakennusten katot on valmistettu päreistä. Leiriläiset vuorostaan yöpyivät teltoissa ja aitoissa.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Leirillä opittiin myös virolainen tapa vyöttää vaate pirtanauhalla. Pirtanauhan päät eivät saisi jäädä roikkumaan kuten lautanauhalla vyötettäessä, vaan ne kiedotaan nauhan sisäpuolelle.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Paikkaustyöpajassa opeteltiin korjaamaan sekä kankaaseen että neuleeseen tulleita reikiä kauniisti.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Tapahtumaan oli kutsuttu puhumaan virolainen kulttuurivaikuttaja Anzori Barkalaja. Hän on entinen Viljandin kulttuuriakatemian johtaja sekä Maavalla Kodan alkuvaiheiden tärkeä vaikuttaja. Barkalaja kertoi oman näkemyksensä Maavalla Kodan perustamisesta ja siihen vaikuttaneista yhteiskunnallisista liikkeistä.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Ruoaksi valmistettiin muun muassa rosvopaistia virolaiseen tapaan käärimällä lihat raparperinlehtiin.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Leirillä tarjoutui myös harvinainen tilaisuus päästä melomaan etelävirolaisella haapiolla.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Yhdestä puusta valmistetun haapion ohjaaminen vaatii taitoa ja totuttelua. Venetyyppi on ikivanha ja tunnettu myös Suomen alueella.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Leirin kolmantena päivänä kiipesimme Vällamäelle, joka on paitsi Viron toiseksi korkein mäki, myös eteläisen Viron tärkeimpiä hiisiä.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Mäenhaltijan sanotaan olevan vanha mies, joka on luonteeltaan ailahtelevainen, jopa hieman äreä.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Meillä oli ilo päästä saunomaan joka ilta isäntätalon savusaunaan!
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Leirin osallistujia viimeisen Karulassa vietetyn päivän yhteiskuvassa.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Vällamäki oikealla taivaanrannassa. Vällamäen ukon sanotaan peittävän mäen näkyvistä pilvillä, jos hän ei ole tyytyväinen.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Festivaalialue oli tupaten täynnä. Lukuisista kojuista pystyi ostamaan muun muassa hapankurkkuja, kotioluita ja perinteistä sõir-juustoa, jota on päästy maistamaan myös Taivaannaulan paikallistapahtumassa.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Oman lisänsä tapahtuman antiin antoi se, että Obinitsa on tämän vuoden suomalais-ugrilainen kulttuuripääkaupunki. Se kokosi yhteen uralilaisia esiintyjiä useista eri maista.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Runonlaulannastaan, moniäänisistä leeloista, ja naisten näyttävistä puvuista tunnetut setukaiset valitsevat vuosittain itselleen kuninkaan, ylim sootskan. Kuningas on sadon ja hedelmällisyyden jumalan Pekon sijainen.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Humoristinen paraati esitteli myös Seton kuningaskunnan armeijan varusteineen.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Paluumatkalla Suomeen vierailimme vielä katsomassa Tamme-Lauria, joka on Viron paksuin ja vanhin puu. Kansanuskomusten mukaan tammessa asuu salamasta puuhun tullut tulenhenki.
Taivaannaulan kesäleiri 2015
Karulasta siirryimme Võrumaalle Obinitsan kylään nauttimaan setukaisten kuningaskuntapäivien tunnelmasta.